Yleistä hiihdosta

Maastohiihto on oivallinen kunto- ja terveysliikuntalaji sekä kilpalaji. Hiihto on koettu hyväksi kunnon ja mielen kohentajaksi. Hiihdossa yhdistyvät talvinen ulkoilu ja luonnossa liikkuminen sekä kunkin omalla tasolla tapahtuva liikkuminen. Laji soveltuu sekä pienille lapsille että aikuisille ja on erityisen hyvä liikuntamuoto myös ikääntyneille. Hiihto on yksi monipuolisimmista harjoitusmuodoista, joka harjoittaa elimistön suuria lihasryhmiä sekä hengitys ja verenkiertoelimistöä. Hiihdossa kehittyvät niin kestävyys- kuin voimaominaisuudet, hermo-lihasjärjestelmä sekä tasapaino ja koordinaatio. Kukin voi omien mieltymyksiensä mukaan hiihtää joko perinteistä tyyliä käyttäen tai luistelutyylillä tai näitä yhdistellen.

Hiihto on myös oivallista liikuntaa painonhallinnan kannalta, koska hiihtäessä työskentelee elimistön suuret lihaksen ja tämän vuoksi kulutus on suurta. Toisaalta suksilla liikkuminen on nivelystävällistä eli niveliin ei kohdistu iskuja (kuten esim. hölkätessä).  Tämän vuoksi lajia on mahdollista harrastaa myös vanhoilla päivillään tekniikan opittuaan. Hiihtoa on myös mahdollista harrastaa huonompikuntoisena kuin esim. juoksua, koska hiihtää pystyy vähemmällä ponnistelulla kuin juoksemista.

Hiihtotekniikka on hyvä opetella lapsena. Tällöin tekniikan omaksuu parhaiten. Hiihtämään oppii myös vanhempana, mutta arkuus saattaa huikan hidastaa oppimista. Sekä luistelutyyli että perinteinen tyyli perustuvat painosiirtoon eli yhdellä jalalla liukuun. Perinteinen tyyli on teknisesti helpompi oppia kuin luistelutyyli.  Liuku on hyvä hallita ensin helpommalla hiihtotyylillä ja edetä sitten vaikeampaan tyylin. Tämän vuoksi etenkin lasten hiihtoharjoittelu tulisi aloittaa perinteisen tyylin opettelusta ja edetä vasta sitten luistelutyyliin.

Hiihtoharjoittelu on monipuolista olipa sitten kyseessä kuntohiihtäjästä tai kilpahiihtäjästä. Valmennuksen ja harjoittelun mottoina voidaan käyttää:  "hiihtäjää ei tehdä hiihtämällä" sekä "hiihtäjä tehdään kesällä". Hiihtäjät harjoittelevat monipuolisesti eri lajeja harrastaen. Hyviä peruskuntokauden harjoittelumuotoja ovat mm. rullahiihto, vaellukset ja erilaiset sauvakävelyharjoitteet, kuntopiirit/kuntosaliharjoittelu,  juoksu, melonta, soutu, pyöräily/maastopyöräily, rullaluistelu jne. Eri harjoitteita vaihtelemalla luodaan vankka ja monipuolinen peruskestävyys varsinaista hiihtokautta silmälläpitäen. Harjoittelu ei myöskään tunnu puuduttavalta kun eri vaihtoehtoja on valittavana peruskuntoa luotaessa. Kilpailukauden lähentyessä siirrytään lajinomaisempiin harjoitusmuotoihin.

Lisätietoa hiihdosta ja harjoittelusta mm.

Suomen Hiihtoliiton sivuilta:  http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/
Kirja: Seppo Anttila&Toni Roponen; Kaikki hiihdosta
Lehti: Hiihto-lehti